Bioracer is een welbekend merk in de wereld van wielerkleding. Het Belgische merk is zo’n 30 jaar geleden gestart met het bedrukken van textiel door middel van de zeefdrukmethode, om vervolgens in 2000 te beginnen met digitaal druk. Het bedrijf is in 2010/2011 volledig overgestapt naar textiel drukken via digitaal printen op papier en sublimeren op textiel.
Sinds de introductie van digitaal druk werkt Bioracer met papier van Coldenhove. Nooit heeft Bioracer de behoefte gehad om te kiezen voor een ander type papier. Voornamelijk de kwaliteit en de service spelen hier een grote rol volgens Danny Segers (CEO Bioracer).
Inmiddels is Bioracer dusdanig gegroeid waardoor het bedrijf wereldwijd marktleider is op het gebied van customized teamwear. De Belgische producent van wielerkleding verwerkt elk jaar circa 8000 nieuwe designs per jaar.
De voornaamste reden voor Bioracer, om over te gaan op digitaal druk, was de flexibiliteit die het bedrijf daarmee in huis haalde. De complexiteit van designs en logo’s nam steeds verder toe waardoor Bioracer met zeefdruk niet altijd het gewenste resultaat kon realiseren voor de klant. Digitaal druk bood deze mogelijkheden wel en de interessante prijs van een digitale setup (printer, papier, inkt) heeft Bioracer uiteindelijk doen besluiten om volledig over te gaan naar deze drukmethode. Teams hebben nu de mogelijkheid om eenvoudig elk jaar van design te wisselen.
Uitstraling in de vorm van kleur, design en kwaliteit is namelijk één van de belangrijkste wensen van een klant. In de wielersport draait het vooral om in stijl je wielerrondes te kunnen rijden.
Naast professionele wielerteams in Nederland, België, Luxemburg en Duitsland beleverd Bioracer ook de amateurtak van de wielersport, bedrijven die wielershirts laten produceren als relatiegeschenk en stichtingen die een wielershirt nodig hebben voor de beklimming van de Mont Ventoux.
Het laatste specifieke voorbeeld gaat over een project genaamd Equipe Mont Ventoux waarbij jongeren met een (licht) verstandelijke en/of lichamelijke beperking aanmoedigt worden om meer te bewegen, mentaal te ontspannen én te werken aan hun persoonlijke en sociale ontwikkeling.
Gedurende zes maanden trainen de jongen één op één met hun buddy’s voor de rit van hun leven. Namelijk het per fiets beklimmen van de Mont Ventoux in Frankrijk.
Het evenement heeft dit jaar (2018) voor de zevende keer plaatsgevonden en Bioracer is de vaste leverancier van de wielerkleding die ieder jaar van design veranderd. Op de dag voor de beklimming ontvangt iedere fietser een gepersonaliseerd klimshirt waarop de eigen naam van de fietser staat. Het doel hiervan is dat kinderen bij de naam aangemoedigd kunnen worden op het moment dat zij het moeilijk hebben.
Dit jaar leverde Bioracer circa 140 gepersonaliseerde shirts aan het project. Het bedrijf streeft er sterk naar om just in time voor de klant te produceren zonder met grote voorraden te blijven zitten. Dit voorbeeld van Mass Customization is één van de exponenten van digitaal printen. Hiermee benut Bioracer de voordelen van maatwerk in combinatie met de kostprijs van massaproductie.